Naučí vás kniha blogovať?

od | 18. 03. 2021 | Blogosféra | 0 komentárov

Čo užitočné sa v slovenskej blogerskej príručke dozviete a čo dôležité v nej podľa mňa, naopak, chýba? V čom vám pomôžu zvyšné dve knihy na obrázku? Poďme si na ne posvietiť.

*

Predtým, než sa pustíme do všetkých článkov o blogovaní, ktoré mám v rukáve, začnem tým, čo vám už stihli povedať ostatní.

Tvorba úspešného zarábajúceho blogu

Tvorba úspešného zarábajúceho blogu

Som jediná, alebo aj vám sa zdá, že blogy sme nechali takmer upadnúť do zabudnutia a všetko sa presunulo na sociálne siete a YouTube? Nie je to škoda? Web nám nikto nevezme (ak sa oň zodpovedne staráme). Naopak, socky nie sú večné, minimálne nás môžu pre akúkoľvek hlúposť zablokovať a my tak prídeme o všetko, čo sme po sebe zanechali. Spočiatku ma preto prekvapilo, že sa niekto rozhodol podporiť slovenskú blogosféru – za to Dognetu palec hore.

Čo sľubuje? Hlavným jej cieľom je ukázať ľuďom, že blogovať môže každý, stačí aplikovať len správne kroky. Tie zahŕňajú používanie vhodných nástrojov, SEO, affiliate, marketing, či spoluprácu s firmami.

Čo na to hovorím? Áno, výhoda dnešnej doby je, že v podstate každý môže začať so všetkým. Obzvlášť teraz, keď sa do popredia dostáva online vzdelávanie. Rastie však zároveň aj naivita zo strany užívateľov, že jeden kurz alebo knižka premenia človeka na odborníka lusknutím prsta. Preto hneď na úvod chcem uviesť na pravú mieru, že žiaden materiál tú prácu za nikoho neurobí. Ide aj o trpezlivosť, ktorú nie každý má a očakáva úspechy najlepšie hneď.

V čom je kniha užitočná?

Veľké plus určite dávam technickým kapitolám o WordPresse, linkbuildingu, e-mail marketingu a affiliate. To sú veci, na ktoré naozaj potrebujeme návod. Nemá zmysel učiť sa ich sám, keď nám to už vopred niekto vysvetlil. Síce, nemyslím si, že nutne musíte aplikovať všetky technické a marketingové prvky, ak sa to na vaše weby nehodí. Nasadenie všetkého možného aj nemožného určite za mňa nerovná sa automaticky „úspech“. Blog nemusí byť v každom prípade iba synonymom pre „marketingový nástroj“ pre niečo väčšie. Ja svoj blog budujem ako médium, pod ktorým je všetko ostatné. (Magazíny vo svojom e-mailovom newslettri tiež málokedy ponúkajú magnet, napríklad.) Ale je super mať to všetko po ruke v jednej knihe a mať možnosť sa vracať k problematike, v ktorej tápete. Ja mám napríklad medzery v affiliate, preto veľmi vítam jeho rozkúskovanie práve v knihe pre blogerov.

Samostatne sa chcem vyjadriť ku kapitole o SEO, za ktorú je zodpovedný Janko, pretože tá je fakt výborná. Hlavne veľmi podrobná, spolu aj s analýzou kľúčových slov od Maroša z Mangools. Ozrejmili mi, ako sa ako bloger mám stavať ku optimalizácii pre vyhľadávače, v tom som totiž vážne otrasná, aj keď sa o ňom vzdelávam z rôznych dostupných zdrojov. Jedna vec je mať niečo načítané a napozerané, druhá vec je uplatniť to v praxi, však? V týchto častiach oceňujem screenshoty a detailné príklady, čo vám umožní hneď si to cvične vyskúšať u seba. Ak by som mala vybrať jednu časť knihy, ktorá mi v niečom pomáha, potom je to optimalizácia.

Páčia sa mi príbehy jednotlivých blogerov, celkom relaxačné čítanie. Im to zároveň pomohlo trošku sa propagovať.

Srdiečko posielam aj Andrei za kapitoly o právnej stránke blogovania. Veľmi dôležitá súčasť blogu, ktorú nehodno podceňovať! Vysvetľuje, ako byť v pohode s GDPR, ako užívať mediálny obsah v súlade s právami, a ako označovať reklamné príspevky. Mimochodom, práve Andrea má na svojom blogu pa-rád-ny článok práve o chybách firiem pri oslovovaní influencera (k tomu sa ešte dostaneme nižšie), vrelo vám ho odporúčam si prečítať.

Som rada, že bol oslovený aj Peter (Ľudskou rečou). Jeho webstránka mi pravidelne pomáha porozumieť právam živnostníka, keďže ako roztrieštená umelecká duša chápem zákonom, len ak sú mi vysvetlené takýmto štýlom. Dozviete sa viac o administratíve, ktorá je pre väčšinu z nás španielska dedina. Píše o tom, či je lepšie mať živnosť alebo s.r.o., kedy sa stať platcom DPH, čo si pridať do nákladov, či ako zdaňovať jednotlivé spôsoby zarábania.

Čo mohlo byť lepšie?

Chápem zámer vydať čo najviac objektívny titul, a v dôsledku toho spojiť väčšie množstvo autorov. Ako sa hovorí – viac hláv viac vie. Čítam od Dognetu aj Online marketing, kde to podľa mňa funguje, v prípade blogerskej príručky už však trochu menej. Našla som v nej zopár protichodných názorov, čo je prirodzené, keďže 40 ľudí si nikdy nebude myslieť to isté. Verím, že by pomohlo, keby sa na to viac dozrelo a aj autori by si pred písaním prečítali kapitolky ostatných.

Ako príklad si uveďme napríklad názor Drew a Peti v súvislosti so spoluprácami, ku ktorému sa ja osobne prikláňam – a to, že aj vy ako blogeri si musíte vedieť dupnúť, dbať aj na svoje podmienky. Nerecenzovať všetko len v pozitívnom duchu, pretože firma vám to prikázala a klamať takto vašich čitateľov. Oproti tomu, Janka z Content Agency v jej kapitole na mňa pôsobí, že viac bráni samotné firmy, čo tiež nie je vždy na mieste, keďže už len na Slovensku sme mali všelijaké prípady, kedy sa firma snažila blogera ponížiť. Svoj web nebudem zapĺňať niečím, čo mi nejaké PR oddelenie nadiktuje a nedá mi priestor na sebarealizáciu. Sama viem, čo je pre mojich čitateľov najlepšie, a myslím, že ideálne je spoločne s firmou to zosúladiť a vymyslieť spoločné riešenie, nie nechať sa ako bloger manipulovať. Prečo sa napríklad nespomenulo, aké chyby robia PR oddelenia firiem pri spoluprácach s blogermi? A že ich je. Aby som nebola len zlá, naopak, Dávidov pohľad na vec, ako si vyberá blogerov na e-shop Naureus, je užitočný. Stručne priblížil, čo od nich pri spolupráci očakáva.

Obrovská škoda je aj kapitoly o sociálnych sieťach, je tam nevyužitý potenciál. Päť strán je strašne málo. Subjektívne to na mňa pôsobí, že oslovená autorka, aj keď môže byť skvelý človek, tak na siete špecialistka nie je. Na jednej stránke opisovala, aké siete poznáme a na čo slúžia. To, myslím, už všetci vieme, preto to považujem za vatu. Skôr sa dalo rozpísať, v čom je daná sieť špeciálna a aký typ obsahu na nej najlepšie funguje. Rozhodne nesúhlasím s tvrdením, že najlepší spôsob na získanie dosahu je zaplatiť si na Facebooku/Instagrame propagáciu. To je veľmi jednorazové riešenie, kde potom ťažko bude niekedy fungovať organika. Niečo na spôsob „čítajte, čo vám do feedu podsúvam,“ a nie úprimné budovanie komunity. Nikde sa nespomenul ani potenciál FB skupín. Na Facebook a branding pre malé podnikateľky je macherka Petra, ktorá síce nemá závratné čísla, ale zato úžasný organický dosah a jej príspevky žeriem aj s navijakom! Nebyť jej, asi dodnes by som sa nenaučila, ako s Facebookom naložiť.

Asi práve aj ten branding by sa ostatným blogokolegovcom celkom hodil, keďže mne to pomohlo uchopiť všetky malé celky blogu do jednej nechaotickej guče, ktorá mi dáva zmysel. Nestrieľať výber farieb a tonality článkov len tak do vetra a nesnažiť sa páčiť všetkým.

Ako analfabet na byrokraciu by som privítala asi aj nejaké konkrétnejšie rady, napríklad, aké živnosti si v akom prípade vybrať, ak ich nechcem mať osem. Ako riešiť predaj online produktov do ČR. Koľko si za čo pýtať, aby to bolo fér voči ostatným blogerom. Paušál alebo daňová evidencia? Ako službu uviesť na faktúru, aby som nebola za debila? 😀

Verdikt: Názor si urobte na základe toho, či jednotlivé časti považujete za užitočné práve pre vás, alebo nie. Odporúčam ju skôr pre všeobecný rozhľad a inšpiráciu. Nájdete ju napr. na dognet.store, ale aj slovenských kníhkupectvách.

Na volné noze

Na volné noze

Keď sa povie, že sa niekto „živí blogovaním“, nemôžeme si pod tým predstaviť výhodu, akú ponúka napr. YouTube – zarábanie samotným obsahom. Bohužiaľ, v blogosvete to možné nie je, preto sme odkázaní na vedľajšie spôsoby, ako reklama, malý e-shop, online produkty. Preto potrebujeme literatúru, ktorá nám okrem blogovania vyjasní úskalia samotného freelancingu, teda podnikania na voľnej nohe. Moji milí, práve sa na ňu pozeráte!

Autorom je Robert Vlach, ktorý je nezávislým podnikateľom už snáď dve desaťročia, preto má k tejto téme čo povedať. Táto biblia obsahuje, prosím pekne, vyše 700 strán textu! Sama som zaseknutá ešte len niekde v jej polovici, keďže ju čítam tak, že sa z nej zároveň snažím čo-to aj zapamätať a aplikovať.

Ak mám niečo pochváliť, tak práve to, že kniha nestavia vzdušné zámky ako niektoré online kurzy. Je písaná realisticky, varuje pred negatívnymi situáciami, s ktorými sa pravdepodobne stretnete. Ukazuje, že je to cesta neľahká, ale stojí za to, ak sa zapriete.

Obsah je rozdelený prehľadne na tri časti. Prvá časť opisuje freelancing všeobecne, či sa dá naučiť, čím je zvláštny a prečo je dôležitá vaša reputácia. Nie je to však nič stručné, začítate sa v nej do celej stovky stránok.
Druhá časť charakterizuje profesionála, aký bude váš život ako freelancera, aké prinesie výhody, nevýhody, ako rozdeliť prácu a súkromie, predpoklady vášho úspechu, podnikateľský zámer,… Zaujímavé je napríklad precitnutie, že si máte stáť za svojim, byť boss, a nenechať sebou zametať, aj keď váš zadávateľ sa do vás obúva, že vás platí. Skrátka sa tu dozviete všetko viac z psychologického hľadiska, ako vás čo ovplyvní a ako sa k tomu máte postaviť.
Tretia časť je už venovaná samotnému know-how, pochopiteľne zaberá aj najviac strán. Nájdete v nej time-management, budovanie portfólia, čosi o technike a aplikáciách, ale aj o marketingu, webe a sociálnych sieťach, alebo akú sebapropagáciu zvoliť. Dovolím si tvrdiť, že tam väčšina učebníc online podnikania končí (aj keď, už len tieto kapitoly sú pekne podrobné). Táto kniha vám však priblíži aj zachádzanie s financiami a prevenciu rizika stratovosti, postup pri obchodnom jednaní, pri neplatičoch a situáciách, keď zákazník vyjednáva s cenou. Špeciálne vyzdvihujem kapitolu o cenotvorbe, ktorá ma konečne do posledného detailu zasvätila do určenia si svojej hodnoty a ceny, vysvetlila zdražovanie a zlacňovanie, splátky. Už len kvôli tejto časti považujem publikáciu pána Vlacha za svoju tajnú zbraň.

Ako vždy hovorím, názor si musíte urobiť sami. Ja zaručujem, že sa vám investícia do tejto knihy oplatí, keďže opisuje veci, ktoré si mnohí akoby nechávajú pre seba a zahaľujú ich rúškom tajomstva. Viac o nej nájdete na stránke vydavateľstva Melvil, v slovenských kníhkupectvách ju však zoženiete tiež.

Copywriting

Copywriting

Nás blogerov, pochopiteľne, baví najmä samotné písanie. (Ak nie, asi by sa taký bloger nemal trápiť s budovaním niečoho, do čoho sa núti; nemá to zmysel.) Preto mnohí z nás sa ponorili aj do vôd samotného copywritingu, aj keď možno len pre doplnenie vedomostí.

Práve preto ma na prvý pohľad zaujala táto kniha od marketérov z prefláknutej českej agentúry H1. Chcela som sa najmä oboznámiť s reklamnými textami, v čom sa líšia od klasického článku a ako si s nimi poradiť. To presne dostanete. Kniha nie je hrubá, dá sa s ňou napríklad aj cestovať. Neochudobňuje ju to ale o dôležité informácie, práve naopak: neobsahuje zbytočné omáčky, no dostáva sa intenzívne rovno k jadru veci.

Nenájdete v nej príklady s rôznymi typmi klientov, zameraním na rozličné odvetvia biznisu (ako krása, či záhradníctvo, atď.). Jej cieľom je všeobecne vysvetliť prínos reklamných textov, náplň práce copywritera, ďalej aké prvky by mal obsahovať web (a ich jednotlivá charakteristka), niečo o PR článkoch, e-mail marketingu, PPC reklame, e-bookoch, sociálnych sieťach, či optimalizácii vašich textov. V každej časti sú uvedené príklady, ale dokonca aj praktické cvičenia, ktoré si máte vyskúšať sami. To považujem za najväčšiu pridanú hodnotu. Pozor, okrem online copy si v knihe prečítate aj o offline copy. V stručnosti sa teda dozviete, ako vymyslieť názov, slogan, tlačovú správu, text na obal, leták, či dokonca billboard. Nakoniec sa naučíte zostaviť si publikačný plán, a to najdôležitejšie, čomu sa mnohí amatérski copywriteri vyhýbajú – meranie úspešnosti a výkonnosti vášho textu. Som rada, že práve tento aspekt reklamnej textáriny autori nevynechali.

Ja vlastním vydanie z roku 2015, no práve som zistila, že už existuje jeho aktualizovaná verzia z roku 2020, pridávam sem teda link na Martinus, keďže oficiálnu stránku som nenašla.

Zaujala vás niektorá kniha? Čítate podobnú literatúru?

0 Komentárov

Priestor na diskusiu

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Všetky články